• Planes - Suspension

    Par Pauline Viennot-Bourgin, 19/12/16

                    Image Tue Dec 20 2016 11:59:04 GMT+0100 (CET)

                                                Peinture de Pieter de Hooch - "Femme et enfant" - 1658

    Le sol de cette peinture présente une microtopographie verticale et génère ainsi des espaces et des moments.


    “La haie laissait voir à l'intérieur du parc une allée bordée de jasmins, de pensées et de verveines entre lesquelles des giroflées ouvraient leurs bourses fraîches du rose odorant et passé d'un cuir ancien de Cordoue, tandis que sur le gravier un long tuyau d'arrosage peint en vert, déroulant ses circuits, dressait aux points où il était percé au-dessus des fleurs, dont il imbibait les parfums, l'éventail vertical et prismatique de ses gouttelettes multicolores.Tout à coup, je m'arrêtai, je ne pus plus bouger, comme il arrive quand une vision ne s'adresse pas seulement à nos regards, mais requiert des perceptions plus profondes et dispose de notre être tout entier.” - Du côté de chez Swann, Marcel Proust, 1922

    C’est dans un espace ouvert (un parc) que le personnage ressent cette connexion avec son environnement. 

    L’espace dialogue avec l’homme par d’autre biais que le regard.


                    Image Mon Dec 19 2016 22:08:53 GMT+0100 (CET)        

    Dans la continuité de ce concept : par le relief (pentes, vides, transitions), les détails, les distorsions et les proportions, création en trois plan d’un espace ouvert. 


                    Image Fri Jan 13 2017 01:22:54 GMT+0100 (CET)                     

                    Image Fri Jan 13 2017 01:45:32 GMT+0100 (CET)

                    Image Fri Jan 13 2017 01:45:32 GMT+0100 (CET)


                           Image Fri Jan 13 2017 01:22:54 GMT+0100 (CET) Image Fri Jan 13 2017 01:45:32 GMT+0100 (CET)            

                                                        Image Fri Jan 13 2017 01:45:32 GMT+0100 (CET)

                     Image Fri Jan 13 2017 01:45:32 GMT+0100 (CET)


    Plans :

                        Image Tue Dec 20 2016 12:11:17 GMT+0100 (CET)

                        Coupe 1/20



                        Image Tue Dec 20 2016 12:04:33 GMT+0100 (CET)

                        Coupe 1/20


                        Image Tue Dec 20 2016 12:04:33 GMT+0100 (CET)

                        Axonométrie éclatée

  • Table-haut

    Par Benessa El Daccache, Catherine Goy, Kevin Campigotto, Pauline Viennot-Bourgin, 22/11/16

    C’est la nature même du site qui a définit le projet dans ses grandes lignes.

    Le projet s’inscrit dans une zone à deux vitesses, dictées par un escalier et un escalator.


        Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)   Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)


    Cette nuance de rythme a conduit au choix des deux éléments composant l’hybride : une table et une fenêtre. La table crée un moment d’arrêt et de détente pour le piéton lent et inconstant, contrairement à la fenêtre qui cadre le regard du piéton lui même contraint par le mouvement de l’escalator. L’élément créé ainsi deux moments différents.


      Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)    Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

      Vue depuis la rue                                                          Axonométrie éclatée de la construction


           Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)      Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

               Vue depuis le côté doite de l'escalator                       Vue extérieur (depuis la rue)


           Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)      Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  

           Deux différentes vue depuis la fin de l'escalator en levant la tête              


    Les lignes directrices du site ont aussi façonné l’hybride dans ses détails.

    La plus grande des ouvertures de l’élément s’est dessinée en fonction du corps ; elle reprend les lignes de sol et d’horizon du piéton sortant du bâtiment en haut des escaliers.


    Le dessin du cadre joue non seulement avec le site et les vitesses piétonnes, mais aussi avec les volumes.

    La face faisant office de table est plane, densifiée aux endroits à portée de main. L’autre côté est en relief ; par des jeux de lumière et de densité, on souligne les cadres dans lesquels on veut plonger le regard du passant.


                                         Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

                                 Image Tue Nov 22 2016 19:42:34 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)   


  • Jeu d'ombres - Week 01 -

    Par Julie-Anna Barès, Pauline Viennot-Bourgin, 21/11/16


                                            « L'art ne reproduit pas le visible, il rend visible » - Paul Klee



                               Image Mon Nov 21 2016 21:35:59 GMT+0100 (CET)

                        Intérieur avec deux femmes près d’une armoire à linge, Pieter de Hooch, 1663, Amsterdam                    


                                       Image Mon Nov 21 2016 21:35:59 GMT+0100 (CET)     

                     Elaboration de plan/coupe en Monge de la peinture de Pieter de Hooch : reconstitution d'après la perspective à un point de fuite du tableau


    C'est entre les lignes qu'on imagine de nouvelle formes, volumes et espaces. En observant cette peinture, nous décelons des liens entre les éléments, des langages qui se répètent ou contrastent entre eux, des plans qui interfèrent et dialoguent.



                                Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)


                                Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)


    L'intérêt que nous avons porté à cet ensemble d'espace est la répétition des plans verticaux habillés de fenêtres et de portes. Celles-ci marquent un rythme lumineux intéressant. 


    Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)        Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)


    Le sol continu serpente entre les plans verticaux et s'étend de part et d'autre de la façade - contraste de niveaux.


    Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)                 Image Mon Nov 21 2016 21:55:18 GMT+0100 (CET)


  • - CRITIQUE ELEMENTS -

    Par Aurelie Dupuis, Baptiste Burget, Benessa El Daccache, Camille Duriez, Camille Vallet, Catherine Goy, Daniel Pilsworth, Gimmi Giacuzzi, Julie-Anna Barès, Kevin Campigotto, Laura Périat, Manon Cathelain, Natalia Stavrovskaja, Pauline Viennot-Bourgin, Quang Vinh Pham, Rafael Ferreira Da Silva, Tanguy Vandenberghe, Théo Feldmann, Théo Gaspar, Thuy Nguyen, 19/11/16


    CRITIQUES


                  Image Sat Nov 19 2016 16:52:45 GMT+0100 (CET)


                                                                                Kevin Campigotto, Catherine Goy, Benessa El Daccache, Pauline Viennot-Bourgin

                                                                Image Sat Nov 19 2016 16:58:33 GMT+0100 (CET)


                                                                

                  Image Sat Nov 19 2016 16:52:45 GMT+0100 (CET)


                                                                                Vinh Pham, Théo Gaspar, Julie-Anna Barès

                                                                Image Sat Nov 19 2016 17:01:30 GMT+0100 (CET)



                  Image Sat Nov 19 2016 16:52:45 GMT+0100 (CET)

                    

                                                                                   Manon Cathelain, Camille Duriez, Daniel Pilsworth   


                  Image Sat Nov 19 2016 16:52:45 GMT+0100 (CET)

                                                       Théo Feldmann, Baptiste Burget, Tanguy Vandenberghe, Rafael Ferreira Da Silva


    MAQUETTE DE STUDIO - ELEMENTS INCLUS DANS LES SITES


                   Image Sun Nov 20 2016 18:40:08 GMT+0100 (CET)


        Image Sun Nov 20 2016 18:40:08 GMT+0100 (CET)


                                         Image Sun Nov 20 2016 18:40:08 GMT+0100 (CET)




  • Elements.

    Par Benessa El Daccache, Catherine Goy, Kevin Campigotto, Pauline Viennot-Bourgin, 31/10/16

    WEEK 1.

    Intense research

    The best way to work with a site is to understand it. To appreciate its presence. To understand its utility and impact in our everyday lives. To discover the possibilities it gives to the pedestrians. Right at the Migros entrance, this site gives people two different choices; either to take the stairs and go at their own pace, or to take the escalator and accept its regular speed.

    As usual, one is always confused when confronted to multiple choices. We paid attention to the circulation in this area and found it to be the most crowded out of the 3 others. Therefor, the ideal spot to expose our element.


                Image Wed Nov 02 2016 14:21:19 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)        Image Thu Nov 17 2016 14:04:19 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)


                                     Image Wed Nov 02 2016 20:35:50 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  

    At first, the stairs appeared to be the ideal platform for a Bed-Window construction. Creativity boosted our motivation but we were slowly drowning in our endless ideas.



    WEEK 2.

    Decisions, decisions, decisions...

    After heated discussions and intense brain-storming, we finally settle on the descending escalator whose restlessness reminded us of the pedestrian movement in this area.


                Image Wed Nov 02 2016 20:35:50 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)       Image Wed Nov 02 2016 20:35:50 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

                Window made the cut but Door took over Bed!


    As usual, multiple ideas invaded our thoughts. The choice of installing repetitive frames throughout the descending escalator appealed to be an interesting creation.

                                    Image Sun Oct 30 2016 23:49:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

                                    Fragment of our element presenting the last frame at the end of the escalator.


               Image Sun Nov 06 2016 23:04:46 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)       Image Sun Nov 06 2016 23:04:46 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

               Image Wed Nov 02 2016 22:01:07 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)       Image Thu Nov 03 2016 18:39:46 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)




    A short time laps demonstrating the ceaseless pedestrian movement in broad daylight in this area. The site is crowded almost everyday which enables us take everyone by surprise with our construction.

    Watching everybody get on with their lives helped us. People's choice of taking more often the escalator than the stairs confirmed strongly our choice. 




                                 Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  


      Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)   Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)



      A research model of the project before the construction with different points of view




    Week 3:

    Refresh / Adjustment

    The chosen site has very singular characteristics compared to the other sites around the Bel air tower. At first sight it seems absolutely symmetrical. This feature is very misleading because the site is anything but symmetrical where every step and every corner is different.

    The escalator allows a continuous mechanical movement to the passers-by: we chose to use the descending one. This continuous movement allowed us to know precisely how fast the passers-by advance on this zone.


                                               Image Wed Nov 02 2016 20:35:50 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)      


    We decided on a window-table hybrid.

      Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)     Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)





                                    Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

    We specifically chose to put our structure on two different planes to optimize the use of our site.
    This place is a sort of a passage from one floor to the other and the scenery is not appreciated by many. The window fixed in front of the escalator frames a specific view which attracts people's attention while using the escalators.



                                           Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)



                                Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  


            Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)    Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)


    The middle batten of the window represents the horizon line of an average person (+ -175cm) going out of the Migros. We have placed this line to accentuate not only the changing of floors but also the changing of skyline.

    Our purpose was not to restrict the view but only to frame it, which is why we did not close the window entirely.



            Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)       Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)


            A view from the right side of the elevator                        A view from the middle of the elevator


            Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)      Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)



            A view from under the window (end of the elevator)        A view from the road side and the pavement 


    The construction went smoothly: we followed Piet Mondrian's footsteps and got inspired by his abstract painting. 

                          Image Thu Nov 17 2016 18:23:23 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)        Image Thu Nov 17 2016 19:17:35 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  


       Image Thu Nov 17 2016 18:23:23 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)       Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)



    Week 4:

    Concentration on details

    The frame of the window slides from the front of the escalators to reach the stairs in the middle. Thereafter the window can be lowered and placed on the stairs so that it is on the same level as the platform. The window transforms into a table and therefor can be used by the passers-by.


                                      Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

                                      The different steps of the construction


    The person going out of the Migros can step inside the frame and sit down on the steps in the hole to use the table. It can also be used while standing but much further on the stairs.


        Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)    Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)


    Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

    The center of the stairs becomes not only a place for relaxation but also a place for observation. 


                         Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time) 

                         Details of the rotation and sliding (Window/Table)


       Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)    Image Sat Nov 19 2016 12:25:55 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)

       Detail of the stability on the ground                                    Detail of the stability on the guard-rail


       Image Tue Nov 22 2016 18:47:29 GMT+0100 (W. Europe Standard Time)  

       Detail of the rope for stabilization purpose (giving a

       medieval effect)