• Diplodomus - Introduction

    Par Bonnet Iciar, Couelle Jeanne, Deschenaux Dimitri, Deshayes Charlotte, Dürig Alexander, El Graoui Mohamed, Emery Lucien, Fleischer Adrien, Hajoubi Youssra, Hausel Anna, Lam Kenneth, Niederhauser Noemi, Ornigg Niels, Ozhiganova Anna, Rey Loïc, Sills Sophie, Von Flüe Oriane, 29/05/20

    Diplodomus (noun) 

    Root - Diplo: double in ancient greek; Domus: latin word derived from the ancient greek demo « build », demos  « house », and  doma « construction ». 

    Origin - Following a comment made about the diplodocus skeleton resembling the HOUSES project, a pun was told: that it is in fact a diplodomus. 

    Definition - The double HOUSES project created by the Niederlani studio.


    Niederlani (noun) 

    Root - Nieder: lower in old german; Lani: heavens in hawaiian. 

    Origin - The merge of the two studios Niederhauser and Pretolani. 

    Definition - A confined group of future architects collaborating.


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    Implanted on the highest terrain of the Mangrove House is the Diplodomus, a virtual collaboration brought to life by the thirty-one students of the hybrid studio Niederlani during the Coronavirus pandemic. Approximately 15x13x10m , it stretches from the middle of the riverside up to the center of the footpath descending from the wood, and acts as one of the main entrances to the House, connecting the higher ground to the lower. 

    Made of mostly wood, plastic and rammed earth, the overall construction is reminiscent of the skeleton of the famous diplodocus, named for its double-beamed tail bones. Its head the entrances at top of the terrain, its ribs enclosed by a semi-transparent membrane encircling the central area and its tail lying detatched accross the protostructure, its iconic bones rising into the air as stairs.

    The spacial reality of movement is the uniting aspect shared between each of the five parts constructing the whole body: the relationship between stagnation and motion, the exploration of the effect of various enclosures on space, research on the concept of passage, as well as on the reuse of previously discarded spaces and materials from the Rhone site itself.


    Image Fri May 29 2020 14:43:27 GMT+0200 (CEST)

  • MURS HABITÉS

    Par Ozhiganova Anna, Bonnet Iciar, Dürig Alexander, 28/05/20


    "Ils le bâtirent en commun et la communauté du travail est en même temps le but et le contenu de l'ouvrage lui-même"  

                   Hegel






    Image Thu May 28 2020 13:42:05 GMT+0300 (MSK)





    La phase Houses appelle à un travaille communautaire : l'organisation de notre double studio nous mène ainsi a former des sous groupes travaillant chacun sur une partie de notre House commune à tous.




    Le groupe numéro 2 est formé: Anna, Alex, Iciar (studio Niederhauser) et Camille, Clément, Phil (studio Pretolani).




    Première réunion, nous nous inspirons du projet de Phil de la phase précédent, Rooms:


    Divers couloirs composés de membranes plastifiés, soutenues et gardés en tension par une structure en bois.

    Depuis l’extérieur, les silhouettes des visiteurs apparaissent. 

    Un rapport au site très exploité, de part le jeu de matérialité, et le positionnement des panneaux laissant entrevoir des cadres de vue divers.

    Une connexion entre le sol et l’étage intermédiaire de la proto structure est aussi établie.



    Là est le point de départ de notre réflexion. 

    Nous réfléchissons ainsi à comment adapter au mieux ces idées au sein de la House commune.

    En tentant de rendre une certaine harmonie à l’ensemble des cinq projets, on décide de mettre ces divers couloirs dont nous nous inspirons au profit de la navigation au sein de la House.



    Image Thu May 28 2020 14:08:25 GMT+0300 (MSK)
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    schémas du parcours et recherches au sujet des parois







    Description des parcours:


    Le projet propose deux parcours situés côte à côte mais aux hauteurs différentes. 

    En arrivant sur le site de la Mangrove via le chemin principal, le premier couloir est accessible directement depuis la rampe du projet voisin. On se retrouve  ensuite dans un espace très étroit et fermé, l'extérieur reste cependant perceptible grâce à la transparence des parois.

    Pour rejoindre le deuxième passage, il faut monter les escaliers de ce projet voisin, une passerelle aménagé permet ensuite de se retrouver sur ce couloir inférieur. Il permet ainsi d'établir une connexion entre les projets de part et d'autres de la House tout en créant un balcon intérieur, un patio donnant vue sur la scène théâtrale du projet aux parois coulissantes.





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    Plan, élevations  échelle 1/50,   plan de situation  échelle 1/200

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    Coupe longitudinale AA',  coupe transversale BB'   échelle 1/ 50








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    Coupe perspective transversale









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    Storyboard










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    Le rapport au site reste conservé notamment grâce à la transparence des parois qui laisse toujours entrevoir les espaces environnants malgré la forte intériorité crée par la hauteur des parois et le caractère étroit de celles ci.



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    Support du plancher  échelle 1/50,   détails parois  échelle 1/20, 1/5




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    Planchers inférieur et supérieur  échelle 1/50




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    Détails écran mobile échelle 1/50











  • THEREALBOOK_Murs Habités

    Par Ozhiganova Anna, Bonnet Iciar, Dürig Alexander, 28/05/20


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  • YEARBOOK AS A GARDEN

    Par Bonnet Iciar, 25/05/20

    As the world has been turned upside down with the COVID-19 pandemic, the phase GARDENS, where the construction should have been set on site, has been changed into a YEARBOOK. The students have thus still the possibility to do manual work, but in a different way.


    Image Mon May 25 2020 10:32:20 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)

    STORYBOARD-sight from one entrance of the House 


    In the double studio Niederhauser-Pretolani, students have been doing some research on different topics linked in any way to the construction of the House.


    Image Mon May 25 2020 10:32:20 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)

    Research on Construction Site


    All students also responded to one question attributed to their studio. Each studio has thus one question that contains different personal responses. Students were totally free with the way they chose to respond and illustrate their words, which makes the responses all very different and unique.


    Image Mon May 25 2020 10:32:20 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)

     Developing my point of view of "inhabiting"

  • HOUSES_ working by teams

    Par Bonnet Iciar, 10/05/20

    We have first been split into numerical teams, each one working on one part of the HOUSE.

    Image Mon May 25 2020 10:07:48 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)  

    Developing project number two with Monge 


    Image Sun May 10 2020 19:45:25 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)

    Axonometry of project 2 incorporated within  the HOUSE


    We then have been split into alphabetic teams, where the work has been shared between the kind of tasks that must be done. Some worked on the plans, others on the site, and others on details for example.

    Image Sun May 10 2020 19:45:25 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)


    Group Beta, section at 1.5m from the ground


    Groupe Gamma worked on more specific aspects of the HOUSE than groupe Beta, focusing on details and junctions. A "Catalogue of Details" was created, filled with information about the construction aspect of the entire project. It contains the kind of material and amount needed to build the HOUSE, as well as axonometries and schemas for more construction explanations. Team Gamma also worked on fundation and assemblage of the project.


    Image Mon May 25 2020 10:07:48 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)          Image Mon May 25 2020 10:07:48 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)

    Some pages of the "Catalogue of Details"


    Image Mon May 25 2020 10:07:48 GMT+0200 (heure d’été d’Europe centrale)



    Assemblage of the House