• Traversée

    Par Deshayes Charlotte, 15/03/20

    La première chose que j'ai pu constater en arrivant sur le site de la Mangrove à Genève, est que c'est un lieu traversé par beaucoup. Ensuite, en imaginant la protostruture traverser ce site, j'ai remarqué qu'elle allait ainsi "couper" l'espace en deux et donc contraindre la possibilité de passage. C'est sur cette idée de que je me suis basée pour mon travail.


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    La Mangrove, Genève

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    Plan et élévation du site, échelle 1:100



    En ouvrant le passage, il fallait que ce projet arrive à 90 cm du sol. En effet, le travail suivant se trouvant à cette hauteur, il a fallut collaborer et c'est donc pour cela que ce nouveau lieu s'élève pour atteindre ce niveau et ainsi laisser la possibilité de traverser la protostructure.

       

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    Plan et élévations, échelle 1:20



    En parcourant ce projet dans un sens, nous entrons dans un espace plus ou moins grand. Plus nous avançons, plus la room se ressert. Arrivé à la "sortie", le lieu se retrouve beaucoup plus restreint. En effet, nous disposons de 80 cm de large et de 190 cm de hauteur pour passer dans le travail suivant. Cela a pour but de provoquer un changement de comportement de la part des visiteurs. 

    De plus, à une certaine hauteur, la matérialité change. Plus nous montons et plus nous entrons dans un espace changé. La toile nous permet d'apercevoir la lumière qui la transperce, mais ne nous permet pas de voir l'extérieur. Cela dans le but de créer un endroit différent en haut des 90 cm et en bas.

    Si nous parcourons l'espace dans le sens inverse, nous entrons par le côté le plus étroit, en étant restreint dans nos mouvements, pour ensuite se retrouver plus libre de nos mouvements du côté le plus large.

    ROOMS_NN_charlottedeshayes_216Vue intérieure des deux côtés, logiciel Rhino



                                                             ROOMS_NN_charlottedeshayesROOMS_NN_charlottedeshayes

                                                                                                             Maquette 1:10

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    Maquette, logiciel Rhino



    ROOMS_NN_charlottedeshayes_221Axonométrie détail constructif sol, échelle 1:10



    ROOMS_NN_charlottedeshayes_128ROOMS_NN_charlottedeshayes_219

    Détails constructif autour du poteau, axonométrie échelle 1:10



    ROOMS_NN_charlottedeshayes_131

    Cadre pour tendre la toile, détail 1:1



    Pour guider ce projet, la référence choisie se trouve ci-dessous. La forêt qu'elle contient représente la protostructure dans son ensemble, contenant tous les projets créés et elle contient également une petite section ouverte qui permet un passage, qui fait écho au projet présenté.


    Office kersten geers david van severn - bordercrossing

    Office kersten geers david van severn - bordercrossing


    Ce projet nécessite une grande quantité de bois pour sa réalisation, soit 413 mètres linéaires dimensions 100x27 mm, 9.4 mètres linéaires dimensions 100x100 et également de 22 mètres carrés de toile. 

  • Slide through

    Par Deshayes Charlotte, Sills Sophie, 17/12/19

    A protostructure - a topography - planes & neighbours


    Our eyes caught an element of the fictional topography that we had in front of us and led us to ask ourselves which were the different ways in which the slope was integrated and interacted with its environment. That said, we investigated the various spaces that could be created by that oblique plane and the relation they had with the body.

    How does one move and behave in such a space?

    SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_125

    Which height should have this oblique plane?


    SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_121

    Does these oblique planes only have an influence on the space that it covers or does its influence extent further than it’s physical limits? (Left: continuing the lines to the ground)

    Can the obliques planes be considered as individual elements interacting with space or do they have to be considered as a whole in order to create a space?


    SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_122SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_123

    Investigating space


    The base of our construction in the previous phase planes, with a similar structure and function, is now a horizontal plane above our heads, at a height that allows movement and that doesn’t restrain space. 


    Sliding through this horizontality emerge diverse oblique planes, echoing the topography underneath it, where it finds its anchoring. The challenge then became to consider the different positions that they could take in order to create relevant spaces. These inclined planes define an area without closing it; one can move around freely. 


    Taking a step back, one can also see an opening. An opening to a new space, intertwining with the protostructure. Despite being dense and tight, light still manages to slide through the wooden slats.
    SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_124

    Details


    SCAFFOLDING_NN_sophiesills-charlottedeshayes_125

    Working together, side by side, asking questions, agreements, compromises, adapting to decisions of the neighbour, taking into account the conditions, trust, rethink your approach


    Richard Vivenzio - Untitled honesty

    Untitled honesty, Richard Vivenzio, 2015

  • SYNTHESIS PLANES

    Par Hausel Anna, Deshayes Charlotte, Dürig Alexander, Sills Sophie, 24/11/19

    The meeting of a horizontal and a vertical plane. The Rolex Learning Center. A reference to Measures.


    A common denominator: Levitation.


    Taken by the way the Rolex Center seemed to rise up and separate from the ground, we began to study this acclivity of the building. After a week of brainstorming and modelling potentials, we found a few integral elements to the project, as well as a coherent form for our project to take. 

    Firstly, a curved plane that follows the initial curve of the Rolex above head height. This plane is suspended from a second, vertical, plane. This vertical plane is formed by columns of the same, or similar, composition to those of last year's Houses project. Finally, a structural horizontal plane that supports the vertical and hold the cables. The length of this must be at least two paces long to encourage movement.


    A new axis: Movement.


    More people walk alongside the building than towards it, at least during our alignment to the beginning of the curve. 

    Stepping up onto the raised platform, we enter the interior of the project. The curve rises, opening the space under it, the curve of the base also curves outward. Two paces, and a oblique curve dangling above. The juncture of the vertical and the horizontal uncertain, merely touching, unattached. There is no new space created by it. The joint is simply a perimeter of the extent of the interior, the two-dimensional limit separating in from out.


    Image Sun Nov 24 2019 17:25:09 GMT+0100 (CET)
  • Suspending an Acclivity

    Par Deshayes Charlotte, Dürig Alexander, Hausel Anna, Sills Sophie, 19/11/19

    The meeting of a horizontal and a vertical plane. The Rolex Learning Center. A reference to Measures.

    A common denominator: Levitation.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)


    Taken by the way the Rolex Center seemed to rise up and separate from the ground, we began to study this acclivity.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)

    After modelling potentials, we found a few integral elements to the project, as well as a coherent form for our project to take. 


    The "integral elements":

    • A curved plane that follows the initial curve of the Rolex above head height.
    • This plane is suspended from the vertical plane.
    • The vertical plane is formed by columns of the same, or similar, composition to those of last year's Houses project.
    • A structural horizontal plane that supports the vertical and hold the cables.
    • The length of this must be at least two paces to encourage movement.


    Image Tue Nov 19 2019 12:38:18 GMT+0100 (CET)


    The "coherent form":


    Image Tue Nov 19 2019 12:38:18 GMT+0100 (CET)


    The model on site:


    Image Thu Nov 21 2019 16:06:59 GMT+0100 (CET)

    A new axis: Movement.


    More people walk alongside the building than towards it, at least during our alignment to the beginning of the curve. 

    Stepping up onto the raised platform, we enter the interior of the project. The curved plane rises, opening the space under it, the curve of the base also curves outward. Two paces, and a oblique curve dangling above. The juncture of the vertical and the horizontal uncertain, merely touching, unattached. There is no new space created by it. The joint is simply a perimeter of the extent of the interior, the two-dimensional limit separating in from out.


    Image Tue Nov 26 2019 12:06:59 GMT+0100 (CET)


    Having calculated we would need 80m of wood to complete this project in real size, we decided to alter it somewhat. First of all, we simplified the base, removing the solid layer of wood, just keeping the framework that stabilises the pillars. We also chose to add a system of supporting joints to keep them upright. The mass of the original base having been the stabilising element of the structure, we realised that balance needed to be reinstalled. So we duplicated our hovering plane, the two twin planes framing the Rolex's acclivity. This opened up a new door to our project, adding a new aspect of movement, a tension between the hanging planes and strengthening the relationship with the RLC.


    Image Sat Nov 30 2019 14:12:26 GMT+0100 (CET)


    We also decided to reduce the size of the pillars by 0.5m. This length is also the difference between the heights of the two suspended planes. On site, originally, the "curves" would aline with the Rolex behind it. 

    Additionally we experimented with the materiality and the shape of the curved planes by making 1:10 models in plaster.


    Image Sun Dec 01 2019 14:38:20 GMT+0100 (CET)


    The final construction:


    Image Sun Dec 01 2019 14:38:20 GMT+0100 (CET)


    The project overall reminds us of the for of Joel Shapiro's Almine Rech exhibition:


    Image Sat Nov 30 2019 18:14:08 GMT+0100 (CET)

    https://dailyartfair.com [Oct 09 - Nov 12, 2014]


    The sentence that was most often spoken:

    "But, how will that hold?"


    Image Fri Dec 06 2019 18:15:01 GMT+0100 (CET)







  • MEASURES_Analyse d'une interstice et du pilier d'une construction

    Par Bonnet Iciar, Deshayes Charlotte, 02/11/19

    Après l'analyse sur place à Evian pour observer et mesurer la structure, les mesures prises sur le site ont été étudiées et retransmises sur papier, puis représentées par des moules en plâtre. Cela implique une série de dessins et calculs de la structure afin de mieux la comprendre et de reproduire les moules au mieux. 


    Quelques dessins de l'interstice et de la structure elle-même:


    Image Fri Nov 08 2019 19:10:19 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    Axonométrie éclatée de la structure, échelle 1:15


    Image Fri Nov 08 2019 19:10:19 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    Interstice creusée sur le site, échelle 1:2


    Plâtre coulé sur place, échelle 1:1 (Charlotte Deshayes)

    Plâtre coulé sur place, échelle 1:1


    Création de l'interstice en carton, qui servira de moule pour le plâtre. Le moule final représentera le "vide" de la structure et de l'interstice.


    Image Sat Nov 02 2019 19:07:27 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    1er Moule en carton, échelle 1:1


    Image Sat Nov 02 2019 19:07:27 GMT+0100 (heure normale d’Europe centrale)

    2ème Moule en carton, échelle 1:2


    Plâtre interstice 2 (Charlotte Deshayes, Iciar Bonnet)

    Plâtre: Résultat du "vide" de l'interstice, échelle 1:2


    Plâtre interstice 3 (Charlotte Deshayes, Iciar Bonnet)

    Plâtre, échelle 1:2


    Plâtre hybride 1 (Charlotte Deshayes, Iciar Bonnet)

    Moule 3 en plâtre hybride contenant le plâtre coulé sur place à Evian, échelle 1:1


    Une stratégie de démontage de la structure a été ensuite imaginée. Étant donné que la structure se répète beaucoup, la stratégie se concentre sur le poteau surplombant l'interstice examinée ci-dessus. 


    Structure axo explosée et axo (Charlotte Deshayes)

    Dessin Stratégie de Démontage, 1:10



    Marche à suivre pour démonter la structure:

    Étape 0: Structure complète

    Étape 1: Retirer les trois poutres assemblées tout en haut du poteau, puis les séparer entre elles. 

    Étape 2: Faire de même pour le deuxième nœud . Commencer par retirer l'assemblage de trois poutres qui se trouvent sur le dessus, puis le deuxième juste en dessous. Séparer les six poutres. 

    Étape 3: Répéter la dernière étape avec le nœud inférieur.

    Étape 4: Déterrer et retirer le béton, ou scier les poteaux verticaux, puis les désassembler. 

    Étape 5: rassembler tous les poteaux de la même taille afin de pouvoir retrouver leurs dimensions facilement.


    Une fois la structure démontée, nous pensons qu'il serait bien de réutiliser les morceaux de bois qui sont toujours en bon état. En effet, pour éviter de "gaspiller" cette quantité de bois, il serait judicieux de leur donner une seconde vie pour d'autres projets futurs qui seront faits avec Alice. Pendant ce temps-là, il faudrait, par exemple, trouver un entrepôt pour y être stockés jusqu'à leur prochaine utilisation.



    TEXTE CONCEPTUEL -

    MEASURES

    « Measure ». When hearing this word, we immediately think of the external, simple, and universal way of measuring things: get a ruler, and here you go! However, we tend to forget the human part of it. As students studying architecture, we have been interested in looking at the internal measures that we could have as human beings, and have noticed the importance of it, expressed in the CODEX. It is very interesting to have molds and drawings, but what do they tell us about the process? About the emotions we had? About the way we made it, with restricted time and material? All these factors are included in the way we choose to make things happen. We are simple living beings with needs, limited time, and personal values that need to be taken into consideration. Taking notes of our emotions and ideas during the whole phase was a very good way for us to realize and weigh the importance of this internal measure, as we are now able to see this natural part into our work, molds, and drawings.


    "modulor: soumettre à des lois musicales, à un rythme, à une cadence": ainsi le rôle de l'architecte se retrouve très proche de celui du musicien. Tous deux grands artistes, ils doivent cependant se soumettre aux lois qui régissent leur domaines. L'architecte se doit de se conformer au terrain, au temps météorologique, aux matériaux, et aux hommes qui lui sont présentés afin de pouvoir faire un travail convenable et adapté à la situation donnée. Ses choix sont portés sur une base qu'il ne peut ignorer, et si on y pense, elle rend son travail encore plus respectable et fastidieux qu'il ne l'est déjà.